On a strong groove foundation, members of Uran and First Band From Outer Space and and Tentakel combine horror synths with dance moves,
funk bass with acid samples, fuzzy guitars with rumbling drums, creating a mixture that can fill a dance floor in an instant.
At various festivals, The Exorcist GBG have impressed audiences who often had no idea what to expect.
But that’s all right—it’s precisely the element of surprise that makes the gigs of this highly energetic, spacy bunch so memorable.
Support: FÅGELLE
Fågelle gör musik där lager av noise och sköra konstruktioner av konkreta ljud möter popmelodier, utforskande av rytmer och texter om makt. Med en uppsjö av pedaler, synthar och samplers dyker hon in i ljuden och texturerna, experimenterar och letar tills hon hittar vad som tillsammans med poesi blir till spännande ny musik i brytpunkten mellan ljudkonst och pop. Melodier med ursprung i popen omgärdas av ljudlandskap uppbyggda av fältinspelningar från Moskvas tunnelbana, kajor i Norrköping, en gnisslande Persien.
I samarbete med producenten Henryk Lipp (Blue for Two, Anna von Hausswolff, Thåström) växer idéerna till ljudvärldar, låtar, orosmoln från de minsta textfragmentens betydelse till de största crescendonas intåg. Med texter på svenska om samtiden i micro och makroperspektiv om hur tiden är plågsam och rinner en ur händerna och om makt, maktlöshet och maktfullkomlighet. Hennes musik har beskrivits som ”en mjuk käftsmäll”.
Fågelle har spelat i en mängd olika sammanhang i Europa, bland annat på Roadburn, Heroins of Sound i Berlin, Performing Sound Festival i Salzburg, Kolonia Artystów i Gdansk, Electrowerkz i London, Klangfestival i Linz, Atomino i Chemnitz, Dampfzentrale i Bern och på Czech Museum of Music i Prag.
youtube
FB
Restaurangen öppnar 18.00, vill du äta? boka bord på kontakt@skeppetgbg.se