Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Clandestino presenter: Tarta Relena Maya Dunietz plays // Emahoy Tsegué-Mariam Guèbrou // Marina Herlop

juni 12 18:00 - juni 13 01:00

Tarta Relena
Att utforska mysticism och tidlösa frågor genom a capellamusik var planen när barndomsvännerna Marta Torrella och Helena Ros startade Tarta Relena 2016. De kallar sin stil ”Progressive Gregorian”, men gregoriansk körsång är långt ifrån den enda influensen: Tarta Relenas senaste fullängdare Fiat Lux (varde ljus) är snarare en färd genom århundradena. Deras stämsång är komplex men sparsmakad, ibland så minimalistisk att andetagen blir en bärande del av musiken. Ackompanjerade av ödesmättade beats och ljudet av cikador tolkar den katalanska duon poeten Federico García Lorca i låten Las Alamedas. Lejonparten av albumet baseras dock på kvinnliga diktare och kompositörer. Tarta Relena ger sig på allt från sefardiska sånger till berättelser från Afghanistan, och låten Safo är uppkallad efter den berömda poeten på Lesbos. Den grekiska folksången Me yelassan får tjäna som en värdig final, en kaskad av handklapp och intrikata rytmer.

Maya Dunietz plays Emahoy Tsegué-Mariam Guèbrou
Emahoy Tsegue-Mariam Guebrou är en pianist, kompositör och nunna född 1923. Hennes luftiga musik blandar västerländskt klassiskt med skalor och rytmik från Etiopien. 

Det var som student i Schweiz hon för första gången hörde en pianokonsert av Beethoven. Upplevelsen var så intensiv att hon återvände hem till Addis Abeba, fast besluten att leva sitt liv i musikens tjänst. När en möjlighet att studera på konservatorium i Storbritannien stoppades av självaste kejsaren Haile Selassie, var det som att dörren till det liv hon såg framför sig slog igen lika plötsligt som den öppnats: Emahoy gick in i en depression. Hon var nära att svälta sig själv till döds och drog sig undan, in i religionen. Den stillsamt magiska musik som hon ändå skrivit under alla sina år som nunna, utan någon egentlig publik, hade sannolikt varit bortglömd om inte den franska skivserien Éthiopiques ägnade hela sitt 21:a album åt inspelningar av Emahoy Tsegue-Mariam Guebrou.

Maya Dunietz, en israelisk pianist, kompositör, sångerska, kördirigent och ljudkonstnär (med mera), hörde inspelningarna och upptäckte till sin förtjusning att Emahoy bodde bara några kvarter bort, i Jerusalems etiopiska kyrka. Där, i ett cell-liknande rum utrustat med piano och säng, började deras samarbete. Maya Dunietz tog emot stora högar av notpapper, huller om buller, från 70 års komponerande. Hon publicerade dem och arrangerade en konsert lagom till upphovskvinnans 90-årsdag, och har sedan dess framfört Emahoys verk på scener över hela världen – bland annat på Clandestino Festival 2017. Dunietz beskriver den enorma skatten av pianostycken som klassisk musik komponerad med ett väldigt speciellt förhållande till tid, rum och det klingande landskapet. Inte storslagen utan intim och djup.

Marina Herlop
Marina Herlop är en klassiskt skolad sångare och pianist från Barcelona. På hennes tidigare alster hörs arvet av den västerländska konstmusiken tydligt, men på det kommande, tredje albumet Pripyat släpper hon sargen och glider ut i en förtrollad värld bestående av klipp-och-klistrade pianoslingor och fågelkvitter. Liksom en arvtagare till Meridith Monk låter hon sin röst inta en mängd skepnader; nynnar, viskar och sjunger. 

Hon experimenterar med kompositionstekniker från indisk karnatisk musik. Ett sådant är konnakol, där musikern rabblar stavelser som blir till rytmer. Det som vid en första lyssning kan te sig som texter på ett kryptiskt språk är i verkligheten ljud utan mening; en sorts konkret poesi. Allt som allt låter detta kanske artsy fartsy – men Marina Herlops kompositioner är njutbara direkt på ytan. Ingen berättelse, inga metaforer: Musiken är bara musik

Biljett

Restaurangen öppnar 18.00, vill du äta? Boka bord på kontakt@skeppetgbg.se

Detaljer

Börjar:
juni 12 18:00
Slutar:
juni 13 01:00

Plats

Skeppet GBG

Arrangör

Clandestinofestival
View Arrangör Website